Prøv dette trikset om du ikke får sove (ikke sovemedisin)

Illustrasjon til et triks du kan bruke om du ikke får sove

Jeg er lys våken idet jeg strekker meg etter mobilen for å se på klokka. Den viser 03:48. Det er midt på svarteste natten.

Jeg ligger egentlig bare og venter på at den lille jenta på rommet ved siden av skal våkne.

“Hun må vel ha sovet i et par timer nå? Følger hun rutinen sin så våkner hun snart. Jeg vet jo at hun kommer til å våkne, så hvorfor sove?”

Plutselig tenker jeg på jobben. Så på hva vi skal ha til middag i morgen. Deretter på dekkene som bør skiftes ut. Tankene presser seg fram som et damplokomotiv på steroider.

Så våkner selvfølgelig jenta mi. Uten at jeg har fått et sekund søvn. Jeg forbanner meg selv. Hun sov jo faktisk hele to timer sammenhengende. Hvorfor kan jeg ikke bare sove når hun sover?

Jeg er sliten av den akkumulerte søvnmangelen. Mangel på søvn brukes tross alt som torturmiddel. Det er lett å skjønne hvorfor.

Kjenner du deg igjen?

Selv de som ikke har små barn kan slite med søvnen. Det er lett å føle at man må ty til sovemedisin og tabletter for å klare å mestre natten.

Jeg ønsker å gi deg et lite triks som kan hjelpe deg å unngå medisiner. Dette trikset har hjulpet meg helt kolossalt.

For bare en liten stund siden kunne jeg bruke 30 – 45 minutter på å finne søvnen etter å ha lagt meg for kvelden. Av og til enda lenger.

Dette skjedde selv om jeg var frustrerende trøtt da jeg til slutt bestemte meg for å reise meg opp fra sofaen for å legge meg.

Jeg ble lys våken idet hodet traff puta. Det var utrolig frustrerende.

I dag kan jeg sovne på 5 minutter. Det er takket være dette lille trikset.

Hva er grunnen til at du ikke får sove?

Du må ha en grunnleggende forståelse for hvorfor du ikke får sove hvis du skal klare å oppnå målet ditt om å sove godt om natten.

Jeg regner med at du sikkert har lest utallige artikler om dette temaet tidligere. Sjansen er stor for at du har hørt flere av disse tipsene:

  • Soverommet bør være kjølig og mørkt
  • Du bør holde deg unna mobiltelefonen og andre skjermer før leggetid
  • Lag deg en avslappende kveldsrutine
  • Ikke gjør noe annet enn å sove og ha sex i senga
  • Stå opp igjen om du ikke får sove i løpet av 10 – 15 minutter
  • Ikke sov i løpet av dagen
  • Få rikelig med dagslys så tidlig som mulig

Likevel er det én grunn som jeg mener er viktigere enn alle disse:

Du får ikke sove med et aktivt sinn.

Smak litt på de ordene. Hvis hjernen din raser avgårde, så er det ikke mulig å sove. Søvnen kommer når hjernen blir rolig og tankene vandrer sakte og uten bevisst styring.

Dette var mitt store problem. Jeg kan merke det fortsatt om jeg er inne i en stressende periode. Da sliter jeg med å sove. Sjansen er stor for at dette også er ditt problem, og at du sover mye bedre når du har lært å roe hjernen.

Det er nemlig ikke bare under innsovningen på kvelden dette kan være et problem. Dette kan også hjelpe deg hvis du irriterer deg over at du våkner ofte om natten uten å få sove igjen.

Det er helt normalt for alle mennesker å våkne om natten. Dette er en del av det å være i lett søvn. Vi går alle gjennom sykluser av lett og dyp søvn flere ganger i løpet av en vanlig natt.

De fleste føler at de har sovet hele natten fordi de ikke husker at de har vært våkne. Man er våken i en så kort periode at man rett og slett ikke registrer det.

Problemene oppstår når man våkner og hjernen begynner med aktiv tankevirksomhet. Det kan være bekymringer fra hverdagen eller rett og slett irritasjonen over at du burde sove og ikke får det til.

Hvordan få sove?

La oss si at du har mesteparten av det jeg nevnte tidligere i artikkelen på plass. Søvnhygienen er god, rommet er kjølig, dyna er behagelig, puta er perfekt og lakenet består av 100 % bomull. Og du får fortsatt ikke sove godt om natten.

Da bør du prøve ut dette smarte trikset.

Dette er hentet fra meditasjonens verden. De som kjenner meg vet at jeg er meget evidensbasert og vitenskapsfokusert. Jeg driver ikke med tullball og alternativ medisin.

Dette tipser jeg deg om fordi det faktisk fungerer.

Trikset er ikke å faktisk meditere i en travel hverdag, selv om dette sikkert hadde hjulpet mange. Trikset er å bruke én spesifikk meditasjonsteknikk når du legger deg for å sove.

Det er mange måter å meditere på. Noen er mer vitenskapsbaserte enn andre. Teknikken som jeg personlig liker best er også den enkleste.

Her er det ingen voodoo, chakra eller aura. Det er ingen energi som på magisk vis fyller kroppen din.

Det er bare to ting. Fokus og pust.

Trikset når du skal sove er så kjedelig som å fokusere på pusten. Likevel er det litt mer som skal til.

Pusten skal komme fra magen. Ikke gjør det for komplisert. Så lenge du puster rolig og avslappet, så trenger du ikke å tenke mer på akkurat den biten.

Husker du at grunnen til at du ikke får sove mest sannsynlig er en overaktiv hjerne? Denne teknikken slår av tankevirksomheten og roer ned alle kroppens systemer.

Du skal bare ligge å fokusere på selve pusten. Kjenne at luften fyller lungene før den forlater kroppen igjen.

Det som garantert kommer til å skje er at du tar deg selv i å tenke på noe annet. Eller bekymre deg. Eller irritere deg over at du er våken.

Og akkurat her ligger det som gjør denne teknikken så utrolig effektiv. Det er nemlig meningen at du skal ta deg selv i å ikke lenger fokusere på pusten.

Det er 100 % naturlig at tankene vandrer. Det er faktisk forventet at du ikke klarer å holde fokus spesielt lenge når du begynner med denne teknikken.

Det som kommer nå er kjempeviktig:

Når du tar deg selv i at du har mistet fokus på pusten, så begynner du å fokusere på pusten igjen.

Du skal ikke bli irritert fordi du plutselig bekymrer deg igjen. Det er som nevnt helt normalt at tankene vandrer. Hvis du blir irritert, så blir du anspent. Er du anspent, så får du ikke sove.

Du må fortelle deg selv at det er helt greit at tankene vandrer, men at du skal fokusere på pusten igjen så snart du tar deg selv på fersk gjerning.

Ikke tenk at målet er å sove. Målet er aldri å sove!

Målet er å puste rolig og avslappet mens du fokuserer på pusten. Når du merker at tankene har vandret, så fokuserer du på pusten igjen.

Dette trikset kan faktisk hjelpe deg med bedre fokus i hverdagen også. Du kan tenke slik når du er på jobb eller skal slappe av med Netflix og tankene begynner å vandre.

Med en gang du merker at fokuset ikke er der du ønsker, så fører du det bare helt fritt for anstrengelse tilbake til der det skal være. Uten skam eller negative tanker om at du ikke klarer å være til stede mentalt.

Jeg vil anbefale at du går inn i dette med helhjertet innsats hver dag i minst to uker før du vurderer hvor godt det har virket.

Det geniale med dette trikset er at du blir flinkere og flinkere jo mer du gjør det. Snart vil du klare å holde fokus på pusten relativt lenge. Og vet du hva som skjer når du til slutt mister fokus?

Du sovner.

Det er det som skjer med meg. Jeg går ikke lenger fra å holde fokus på pusten til å ta meg selv i å tenke på andre ting.

Jeg går fra å fokusere på pusten til å sove godt.

Hadde ikke det vært noe?