Styrkeøvelse: Bayesian Curl

Bayesian Curl er en bicepsøvelse i kabelapparat som legger mer fokus på biceps enn på underarmene. Om man utfører øvelsen med litt fremoverføring av armen vil man også involvere det lange hodet av biceps i større grad.

Utførelse av Bayesian Curl

  1. Stå stabilt med ryggen til kabelapparatet og noe avstand mellom beina
  2. Den ene foten skal være litt foran den andre og kabelen skal være på laveste nivå
  3. La kabelen dra armen bakover før du starter øvelsen
  4. Gjennomfør statiske bicepscurl fra denne posisjonen eller før armen noe fremover under øvelsen

Tips til øvelsen Bayesian Curl

  • Vær forsiktig med overekstensjon av armen
  • Løft like tungt på begge armene og la den svakeste armen bestemme
  • Unngå å løfte skuldrene – hent kraften fra biceps

Primær muskelbruk: Biceps
Sekundær muskelbruk: Underarm

Gode alternativer: Drag Curl  | Bicepscurl med stang

Litt om biceps

Biceps brachii er en tohodet muskel som i hovedsak flekterer albuen sammen med brachialis og brachioradialis. Når vi snakker om biceps i dagligtale snakker vi egentlig om alle disse musklene som en samlet enhet. Biceps brachii går over både albue- og skulderleddet og bidrar derfor også til skulderfleksjon.

Det er usannsynlig at bicepsmuskulaturen opplever såkalt «stretch-mediated hypertrophy» under trening. Du vil derfor kunne få like gode resultater og mindre muskelskade om du trener med begrenset bevegelsesutslag. Pass da på å trene i samme bevegelsesområde slik at eventuell progresjon ikke er på grunn av mindre bevegelsesutslag over tid.

Bicepsmuskulaturen har som regel en stor andel type-2 muskelfibre og oppnår høy aktivering under trening. Den er derfor mer utsatt for muskelskade enn mange andre muskler.