Styrkeøvelse: Drag Curl

Drag curl med stang trener biceps når skulderen er i en ekstendert posisjon. I denne øvelsen vil mer biceps ta mer av belastningen enn underarmene sammenlignet med vanlig bicepscurl.

Utførelse av drag curl med stang

  1. Stå stabilt med hoftebreddes avstand mellom beina
  2. Ha et solid grep om stangen som er bredere enn skulderbredde
  3. Løft stangen kontrollert opp til skulderhøyde
  4. Senk stangen kontrollert til armene er strake

Tips til øvelsen drag curl med stang

  • Ikke gå for «pump» – tren tungt med færre repetisjoner
  • Ikke ha et alt for bredt grep
  • Løft symmetrisk og kontrollert
  • Unngå å løfte skuldrene – hent kraften fra biceps

Primær muskelbruk: Biceps
Sekundær muskelbruk: Underarm

Gode alternativer: Bicepscurl med stang  | Bicepscurl med manualer

Litt om biceps

Biceps brachii er en tohodet muskel som i hovedsak flekterer albuen sammen med brachialis og brachioradialis. Når vi snakker om biceps i dagligtale snakker vi egentlig om alle disse musklene som en samlet enhet. Biceps brachii går over både albue- og skulderleddet og bidrar derfor også til skulderfleksjon.

Det er usannsynlig at bicepsmuskulaturen opplever såkalt «stretch-mediated hypertrophy» under trening. Du vil derfor kunne få like gode resultater og mindre muskelskade om du trener med begrenset bevegelsesutslag. Pass da på å trene i samme bevegelsesområde slik at eventuell progresjon ikke er på grunn av mindre bevegelsesutslag over tid.

Bicepsmuskulaturen har som regel en stor andel type-2 muskelfibre og oppnår høy aktivering under trening. Den er derfor mer utsatt for muskelskade enn mange andre muskler.